måndag 8 september 2008

I Fjällen - På Tåget

Så äntligen var jag på väg. På väg till fjällen. Tåg till Norrland, sjutton timmar. Ensam i en liggvagn med fem andra presumtiva idioter. Taktiken upp var lika självklar som enkel, hälsa inte på någon, tilltala inte någon.

Väl inne i kupén så satt det tre killar i min ålder och ett par. Dom började hälsa på varandra, jag vände genast ryggen till och ställde mig i gången och tittade ut på perrongen. Den ene av killarna åt keks och den andre drog fingrarna genom sitt slingade hår. Vad den tredje gjorde kommer jag inte ihåg, tyst var han i varje fall. Alltid något positivt. Paret var inte ett par i sin vanligt negativa betydelse, detta var en sextioårig man med sin, vad jag snart förstod, trettioåriga dotter. Den initiala bedömningen var inte helt oväntat att hon hade fattat tycke för mig, och jag för henne.

Det visade sig snart att hela kupén, och förmodligen hela tåget, skulle upp och vandra i fjällen. Vi hade knappt hunnit lämna station förräns kartorna drogs fram och rutterna skulle stötas och blötas. Min semester, som skulle bli en ensamvargs höjdpunkt, såg ut att förändras till en langosätande festival. Dom andra glada skulle gå exakt samma rutt som mig. Vad var nu detta? Skulle man inte få vara ensam trots allt?

Jodå, en av killarna var proffs. Han visste allt, hade gjort det här många gånger förr. Ny ryggsäck hade han också, störst i kupén, åttio liter eller nittio med påsättbara sidofack. Pappan hade gått sen sextiotalet och verkade trots allt rätt så erfaren på detta. Och jag då? Jo, tackar som frågar. Jag bestämde mig förra veckan och ska gå själv, jag sover i tält och har med mig all mat. Killarna blev tysta, proffset mumlade något om att restaurangvagnen hade öppnat. Pappan bara nickade godkännande och verkade nöjd. Dottern log och verkade ännu nöjdare.

Resten av resan blev ganska så odramatisk, lite småprat och sen var det läggdags vid tiotiden. Jag fick överkoj med dottern. Jag låg där i halvmörkret och tittade på henne, tittade hon på mig? Tänkte hon på mig? Förmodligen. Snart sov jag.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ha ha, helt säker på att även tjejen i kupén spanade in dig där på kvällen! Mer mer, vill läsa mer!