lördag 17 november 2007

Opinionen håller inte med media - som vanligt

SvD ger inte upp med att försöka få Axmyr frisläppt. Av döma av reaktionerna från bloggvärlden så är det inget den vanlige medborgaren vill.

Som vanligt är det en stor skillnad mellan hur rättsystemet fungerar, hur media beskriver det och hur folket vill ha det. Det råder inget tvivel om att svenskarna vill ha ett riktigt rättssystem med hårdare straff och där brottslingen är brottsling och brottsoffret är brottsoffer.

Idag ska gränserna jämnas ut så att inget ska hamna utanför; alla ska ju med. Vilka typer av människor som begår vissa typer av brott ska det inte heller pratas om. Det är aldrig heller brottslingens fel utan en taskig uppväxt. Att sympatisera med brottsoffret kommer inte heller på fråga.

Farsen fortsätter...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, så sant, så sant det du skriver.

Anonym sa...

Jag är ledsen, BigDave, men jag håller inte med dig. Det KAN vara så att du har rätt och att "opinionen" vill ha hårdare straff. Men är det inte samma opinion som också kräver döds straff titt-som-tätt? Alla älskar "hårdare straff" (även du, BigDave) men alla tycks då glömma bort - eller inte vilja komma ihåg - alla olagligheter som de själva gjort! Svarta pengar, skattefusk, slagit någon, stulit något osv. Den dag då dina skellett ramlat ur garderober, BigDave (för du är väl mänsklig du med) då är jag säker på att du och alla andra i den där "opinionen" du hänvisar till vill ha domstolens förlåtelse - inte hårdare straff. Det ska bara "dom andra" ha. Jag känner inte dig och du kanske är den ärligatse människan på jorden, så ta inte detta inlägg personligt. Men jag får inte ihop ekvationen: De flesta jag känner har gjort något olagligt någon gång. Och en majoritet av de som tillfrågas vill ha hårdare straff. Förklara gärna för mig hur det går ihop.

Anonym sa...

Tja, de flesta har väl gjort något. Kanske glömt att betala för en punchpralin eller råkat gjort något annat i samma dignitet. Men jag känner inte så många som tar fram kofoten och bestialiskt slår ner sitt ex. och dennes nye pojkvän. Det kanske dina polare gör? Gillar för övrigt systemet med tredje gången gillt. Du har tre chanser på dig. Blir du fälld den tredje gången så får du skaka galler ett bra tag för du har du bevisat att du inte klara av att vara ute i sammhället!

Hårdare tag, självklart! Det är inte förstagångssnattaren jag vill åt utan de som själ och förstör så att de slipper göra något vettigt själva!